Algemene voorwaarden MantelPlus v.o.f., gevestigd aan Mecklenburgstraat 5 in Zoetermeer, ingeschreven bij de KvK te Rotterdam onder nummer 60867302

 

Definities

In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

  • Opdrachtnemer: MantelPlus v.o.f.

  • Opdrachtgever: degene die de gelding van deze algemene voorwaarden heeft aanvaard en opdracht heeft gegeven tot het verrichten van de dienst.

  • Dienst: alle werkzaamheden, in welke vorm dan ook, die Opdrachtnemer voor of ten behoeve van Opdrachtgever heeft verricht.

  • Honorarium: de financiële vergoeding die voor uitvoering van de Overeenkomst met Opdrachtgever is overeengekomen.

  • Overeenkomst: elke overeenkomst gesloten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.

 

Algemeen

  • Deze algemene voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, prijsopgave en Overeenkomst gesloten tussen Opdrachtnemer en de Wederpartij, tenzij van deze algemene voorwaarden door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

  • Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarbij derden dienen te worden betrokken.

  • Indien gebleken is dat één of meer bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar zijn, dan blijven de algemene voorwaarden voor al het overige in stand.

  • Eventuele afwijkingen van de Overeenkomst en algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk en uitdrukkelijk met Opdrachtnemer zijn overeengekomen.

  • Indien Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.

 

Aanbiedingen en/of prijsopgaves

  • Aanbiedingen en/of prijsopgaves worden schriftelijk en/of per e-mail gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.

  • Alle aanbiedingen en/of prijsopgaves van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders is vermeld en hebben een geldigheidsduur van één maand na dagtekening of publicatie.

  • Opdrachtnemer kan niet aan zijn aanbiedingen en/of prijsopgaves worden gehouden indien Opdrachtgever, naar termen van redelijkheid en billijkheid en in het maatschappelijk verkeer gangbare opvattingen, had behoren te begrijpen dat de aanbieding en/of prijsopgave dan wel een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

  • Indien de aanvaarding op punten, afwijkt van het in de aanbieding en/of prijsopgave opgenomen aanbod dan is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan pas tot stand, als beide partijen schriftelijk en/of per e-mail overeenstemming op de gewijzigde punten hebben bereikt.

 

Totstandkoming overeenkomst

  • De Overeenkomst komt tot stand door schriftelijke aanvaarding middels een handtekening door Opdrachtgever op de aanbieding en/of prijsopgave van Opdrachtnemer, of een bevestiging hiervan via de e-mail.

  • Met deze schriftelijke aanvaarding, verklaart Opdrachtgever zich tevens akkoord met de algemene voorwaarden van Opdrachtnemer, tenzij afwijkende voorwaarden zijn overeengekomen in de aanbieding en/of prijsopgave.

  • Bij éénmalige of incidentele werkzaamheden wordt Opdrachtgever geacht met de opdrachtbevestiging te zijn akkoord gegaan, doordat deze heeft ondertekend of doordat mondeling is toegestemd of heeft toegestaan dat met de uitvoering van de werkzaamheden wordt begonnen. Wanneer Opdrachtgever de werkzaamheden annuleert na tekening of mondelinge akkoordverklaring maar voordat de werkzaamheden zijn aangevangen worden administratiekosten aan Opdrachtgever in rekening gebracht.

 

Duur overeenkomst

De Overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van afgesproken periode, tenzij uit de aard van de Overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.

 

Wijziging overeenkomst

  • Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de Overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, stelt Opdrachtnemer Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte. De partijen zullen dan tijdig en in onderling overleg overgaan tot aanpassing van de Overeenkomst.

  • Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst tijdige, financiële, kwantitatieve en/of kwalitatieve gevolgen zal hebben, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk inlichten.

  • Wijzigingen in de oorspronkelijk gesloten Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn pas geldig vanaf het moment dat deze wijzigingen middels een aanvullende of gewijzigde Overeenkomst zijn aanvaard door beide partijen.

 

Uitvoering overeenkomst

  • Opdrachtnemer zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren en binnen de in de aanbieding afgesproken termijn.

  • Opdrachtnemer heeft het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De toepassing van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

  • Indien de Overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, heeft Opdrachtnemer het recht om elk uitgevoerd gedeelte afzonderlijk te factureren en daarvoor betaling te verlangen. Indien en zolang deze factuur door Opdrachtgever niet wordt betaald, is Opdrachtnemer niet verplicht tot uitvoering van de volgende fase en heeft zij het recht de Overeenkomst op te schorten.

  • Indien Opdrachtnemer gegevens of instructies nodig heeft van Opdrachtgever, die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst, vangt de levertijd aan nadat Opdrachtgever deze aan Opdrachtnemer heeft verstrekt.

  • Indien door een onverwachte persoonlijke situatie of ziekte van Opdrachtgever de geplande dienstverlening niet kan doorgaan, dan wordt in overleg een nieuwe datum gepland.

  • Ingeval van een onverwachte persoonlijke situatie of ziekte van Opdrachtnemer wordt eveneens in overleg een nieuwe datum gepland, dan wel vervanging geregeld.

  • Een ingebrekestelling is niet nodig wanneer de levering blijvend onmogelijk is geworden of anderszins is gebleken dat Opdrachtnemer zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet zal nakomen. Gaat Opdrachtnemer binnen de afgesproken termijn niet over tot levering, dan heeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden.

 

Verplichtingen van Opdrachtgever

  • Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Opdrachtnemer beschikbaar worden gesteld. Opdrachtnemer is niet verplicht om de verstrekte gegevens en informatie op juistheid te controleren.

  • Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan Opdrachtgever toerekenbaar is.

  • Opdrachtgever dient zich te onthouden van gedragingen welke het voor Opdrachtnemer onmogelijk maakt de overeenkomst naar behoren uit te voeren.

  • Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn.

  • Indien Opdrachtgever zijn verplichtingen jegens Opdrachtnemer niet nakomt of indien Opdrachtgever onrechtmatig jegens Opdrachtnemer handelt, dan is Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade die Opdrachtnemer daardoor lijdt.

 

Privacy en geheimhouding

  • Opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst of anderszins heeft verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door Opdrachtgever is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

  • Opdrachtnemer mag de persoonsgegevens van Opdrachtgever uitsluitend en alleen gebruiken in het kader van de uitvoering van zijn leveringsplicht of het afhandelen van een klacht.

  • Indien er foto’s van de dienstverlening op de website of andere uitingen van Opdrachtnemer worden geplaats, dan is dat in overleg en met toestemming van Opdrachtgever.

  • Indien op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak Opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken, en Opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling. Tevens is Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst op grond van enige schade die hierdoor is ontstaan.

 

Klachten

Eventuele klachten kunnen aan Opdrachtnemer via de e-mail, schriftelijk of telefonisch bekend gemaakt worden. Klachten over de diensten dienen uiterlijk één werkdag na de dienstverlening gemeld te zijn. Opdrachtnemer zal in overleg met Opdrachtgever de klachten zo goed mogelijk en binnen een redelijke termijn verhelpen.

Het in behandeling nemen van een klacht impliceert niet dat Opdrachtnemer erkent dat de geleverde diensten gebrekkig zijn.

Honorarium en tarieven

  • Het Honorarium bestaat uit het overeengekomen tarief en eventuele extra bijkomende kosten zoals vermeld op de aanbieding en/of prijsopgave.

  • Het Honorarium en/of de tarieven zijn inclusief BTW.

  • Het uurtarief is gebaseerd op uitvoering van de werkzaamheden op werktijden van maandag t/m zaterdag tussen 8.00 en 20.00 uur inclusief reistijden binnen Zoetermeer. Buiten deze tijden en dagen geldt een toeslag van 50% en op feestdagen een toeslag van 100%. Feestdagen zijn: 1e en 2e Kerstdag, Nieuwjaarsdag, 1e en 2e Paasdag, 1e en 2e Pinksterdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag en Koningsdag en  door de rijksoverheid erkende nationale feest- en gedenkdagen.

  • Tarieven kunnen van tijd tot tijd worden aangepast. Opdrachtgever wordt 2 maanden voorafgaand aan de wijziging schriftelijk of via de e-mail daarvan op de hoogte gesteld.

 

Facturatie en betaling

  • Opdrachtgever ontvangt achteraf een factuur.

  • Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na de factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze en in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij anders overeenkomen.

  • In de aanbieding kan overeengekomen zijn dat een deel van de te maken kosten die nodig zijn om de overeenkomst uit te voeren, vooraf betaald dienen te worden.

  • Opdrachtnemer en Opdrachtgever kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen geschiedt in evenredigheid met de voortgang van het werk. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, moet Opdrachtgever betalen volgens de termijnen en de percentages zoals deze in de Overeenkomst zijn vastgesteld.

  • Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.

  • Na het verstrijken van 14 dagen na de factuurdatum is Opdrachtgever, zonder ingebrekestelling, van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 2% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is. Indien de wettelijke rente hoger is, geldt de wettelijke rente.

  • In geval van faillissement, surseance van betaling of curatele zijn de vorderingen van Opdrachtnemer en de verplichtingen van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar.

 

Incassokosten

  • Indien Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. In ieder geval is Opdrachtgever incassokosten verschuldigd. De incassokosten worden berekend overeenkomstig het incassotarief zoals door de Nederlandse Orde van Advocaten in incassozaken wordt geadviseerd.

  • De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van Opdrachtgever.

 

Overmacht

Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen.

 

Aansprakelijkheid

  • Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor directe schade die het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van een aan Opdrachtnemer of door haar ingeschakelde derde toe te rekenen tekortkoming, veroorzaakt door onzorgvuldigheid of nalatigheid, met dien verstande, dat voor vergoeding alleen in aanmerking komt schade waartegen Opdrachtnemer verzekerd is, dan wel redelijkerwijs, gezien de in de branche geldende gebruiken verzekerd had behoren te zijn.

  • Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot het bedrag dat de verzekeraar aan Opdrachtnemer uitkeert.

  • Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor verantwoordingen of administratieve of financiële handelingen, die door of Opdrachtgever zelf zijn verricht.

 

Intellectuele eigendomsrechten

Elk intellectueel eigendomsrecht met betrekking tot de website en waar het door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever verstrekte gegevens betreft, verblijft bij Opdrachtnemer of bij haar licentiegever. Het is Opdrachtgever niet toegestaan dergelijke gegevens te verveelvoudigen, openbaar te maken, ofwel te kopiëren.

 

Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het totstandkoming van de rechtsbetrekking met Opdrachtnemer.

Zoetermeer 9-7-2014